Gyakran ismételt kérdések repülőjegy vásárlása esetén

Mire ügyeljek az utasnév megadásakor?

A légitársaságok többsége - és ezért a mi helyfoglalási rendszerünk is - maximum 29 karaktert engednek utasnévként betáplálni (vezeték-, keresztnév és megszólítás együtt)! Ha valaki ennél több karakterből álló nevet ad meg, foglalása érvénytelenné válik.

Előfordulhat, hogy egyes karaktereket (pl. kötőjel) nem tud értelmezni a rendszer, ilyenkor a foglalás sikertelen. Kérjük, az utasneveknél ne használjon karaktereket.

Felhívjuk figyelmét, hogy a repülőjegyben szereplő névnek pontosan meg kell egyeznie az utazáskor használt okmányban szereplő névvel. Az utazás folyamán gondot okozhat, ha akár egy betű eltérés is van a kettő között.

Mit jelent a jegykiállítási határidő?

A honlapunkon keresztül történő online foglalás elkészítésénél a légitársaság meghatározhatja azt a napot, amíg ingyenesen tartható a foglalás. Ha ez a határidő letelik, és a repülőjegy kifizetése addig nem történik meg, a foglalást automatikusan törli a légitársaság rendszere. A foglalás törlése után már nem garantált, hogy az eredeti áron új foglalást lehet készíteni a kívánt járatokra. Amennyiben a kiválasztott járatnál a „Jegy megvásárlása azonnal - nincs lehetőség a vásárlás lemondására” közleményt látja, akkor ún. fapados vagy diszkont légitársaságot választott. Ebben az esetben a foglalás és a jegy ellenértékének megfizetése egyidejűleg megtörténik, a foglalás nem vonható vissza, jegykiállítás után törlésre nincs lehetőség.

Honnan tudom, hogy sikerült-e a foglalásom?

A foglalás befejezése után MINDEN ESETBEN megjelenik egy befejező oldal a böngészőjében, ahol a foglalás részletein kívül egy 6 karakterből álló foglalási szám látható. Ezt követően rendszerünk "Foglalás megerősítése” címmel automatikusan küld egy visszaigazoló e-mailt. Ha ez az oldal nem jelenik meg ill. az e-mailt nem kapja meg, foglalása sikertelen!

Mit tegyek, ha nem kapom meg a visszaigazoló e-mailt?

Amennyiben az e-mail a sikeresen befejezett foglalás ellenére nem érkezik meg, kérjük, lépjen kapcsolatba velünk.

A félregépelt e-mail címekből, vagy az e-mail fiók szolgáltatójának technikai hibáiból eredő károkért nem tudunk felelősséget vállalni.

Ha az átutalást választom, mennyi időn belül kell átutalnom az összeget?

Minden foglalás során a légitársaság meghatároz egy jegykiállítási határidőt, amihez szigorúan tartanunk kell magunkat. Eddig a határidőig kell megérkeznie az összegnek a bankszámlánkra, az átutalásról szóló banki igazolás nem elégséges. Amennyiben a jegy nem kerül kiállításra a jegykiállítási határidő lejártáig, a légitársaság automatikusan törli az adott foglalást, és utána már nem biztos, hogy az eredeti áron vissza tudjuk foglalni. Ezért érdemes mérlegelni, hogy az átutalás mennyi időt vesz igénybe. Ha a jegykiállítási határidő ennél szigorúbb, javasoljuk inkább fáradjon be az Önhöz legközelebbi irodánkba.

Mit is jelent a „diszkont” vagy „fapados” légitársaság?

Olyan légitársaság, amely a légitársaságok közötti nemzetközi árversenyben adott esetben az átlagosnál olcsóbb áraival vesz részt. Ennek egyik oka, hogy az ár sok esetben csak a fuvardíjat jelöli és a szolgáltatások külön fizetendőek (pld. étkezés, feladható poggyász, nagyobb kézipoggyász, üléshelyfoglalás, check in stb.) A légitársaságok gyakran nem a nagy nemzetközi, hanem a kisebb, a várostól távolabbi regionális repülőtéren szállnak le. A diszkont légitársaságok viteldíja azonnal fizetendő, nincs lehetőség előzetes helyfoglalás készítésére. A kiválasztáskor a „Jegy megvásárlása azonnal - nincs lehetőség a vásárlás lemondására” közleményt látja, akkor ún. fapados vagy diszkont légitársaságot választott. Ebben az esetben a foglalás és a jegy ellenértékének megfizetése egyidejűleg megtörténik, a foglalás nem vonható vissza, jegykiállítás után törlésre nincs lehetőség.

Hogyan kapom meg a repülőjegyemet?

2008 június 1-étől a IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) szabályai szerint a hagyományos papírjegyek megszűntek, így elegendő az e-mailen kapott elektronikus repülőjegyet kinyomtatni, és azzal megjelenni a repülőtéren. Ha a jegy esetleg elvész, a jegyet újra lehet nyomtatni a viewtrip.travelport.com oldalon is.

Honnan tudom újra kinyomtatni az elektronikus repülőjegyemet?

Foglalását bármikor megtekintheti, már kiállított elektronikus jegyét újra kinyomtathatja, továbbá sok hasznos információhoz juthat utazásával kapcsolatban a következő weboldalon angol nyelven: viewtrip.travelport.com, az utas vezetéknevének (last name), illetve 6 jegyű foglalási azonosítójának megadásával. (reservation number)

Kötelező-e az online check in?

Egyes, leginkább fapados légitársaságok esetén, kötelező az internetes utasfelvétel (online check-in) elvégzése a légitársaság által meghatározott határidőig, és a beszállókártya kinyomtatása.

Ezek elmulasztása, a repülőtéren pótdíj fizetését eredményezheti.

Az internetes utasfelvétel a légitársaság honlapján végezhető el, a részletekről is ott lehet tájékozódni.

Sok hagyományos légitársaság járatán is van arra lehetőség, hogy indulás előtt, az adott légitársaság által meghatározott időpontban, internet segítségével végezzük el az online check-int, üléshelyet válasszunk és nyomtassuk ki a beszállókártyát. Ez nem kötelező, azonban időt spórolhatunk meg vele, hiszen indulás előtt a repülőtéren csak a feladandó poggyászunkat kell leadni.

Felhívjuk azonban a figyelmet, hogy online check in végrehajtása közben fellépő bármilyen probléma esetén irodánk nem tud közbelépni, a légitársasági rendszerekben bekövetkező technikai vagy egyéb rendellenességre nincs ráhatásunk illetve kompetenciánk. Ilyen esetekben az utasnak kell felvennie a kapcsolatot az adott légitársasággal.

Mikor jelenjek meg a repülőtéren?

A repülőjegyen szereplő időpont a repülőgép indulási ideje. Az indulási idő nem egyezik meg azzal az időponttal, amikor meg kell jelennie a jegykezelésnél, vagy amikor készen kell állnia a beszállásra. A fuvarozó visszautasíthatja a fuvarozást, amennyiben elkésik.

A megnövekedett légi forgalom, és a szigorodó biztonsági előírások miatt kérjük, hogy a jegyen szereplő indulási idő előtt legalább 2 órával jelenjen meg az utas a repülőtéren.

Ügyelni kell arra, hogy a járatra történő bejelentkezés – úti céltól függően – 40-45 perccel a menetrend szerinti indulás előtt végződik! Ezután már senkit nem engednek beszállni!

Honnan tudom, melyik terminálról indul a járatom?

Kérjük, hogy a kellemetlenségek elkerülése érdekében indulás előtt még időben tájékozódjon arról, hogy járata az adott reptér melyik termináljáról indul. Ezt a viewtrip.travelport.com oldalon is megteheti, az utas vezetéknevének, illetve 6 jegyű foglalási azonosítójának megadásával.

A repülőjegyen szereplő menetrend megváltozhat?

A légitársaságok által meghatározott menetrendi időpontok tájékoztató jellegűek, azokat a légitársaságnak jogában áll bármikor megváltoztatni. Ajánlott az utazás előtt 1-2 nappal leellenőrizni az indulási időpontokat. Többek között ezért is szükséges olyan email cím és mobil telefonszám, amit az utazás teljes időtartama alatt ellenőrizni tud, hogy a változásról időben értesülhessen.

Mekkora poggyászt vihetek magammal?

A légitársaságok korlátozzák a repülőgépre feladható illetve az utastérbe felvihető poggyász darabszámát, tömegét és meghatározzák a dimenzióit. Ez a súlykeret légitársaságonként és úti célonként különböző, az információ a foglaláskor,(baggage information) és a repülőjegyen is megtalálható, illetve a fuvarozó légitársaság honlapján a részletes szabályozás elolvasható.

Ügyeljen arra, hogy sok esetben a díjtétel nem tartalmaz feladott poggyászt.

Kérjük, már a foglaláskor ellenőrizze a poggyászra vonatkozó információkat.

Mire ügyeljek a poggyászom feladása előtt?

Rendelet határozza meg, hogy a kézipoggyászban mit lehet és mit nem lehet szállítani.

A terminálokon minden utas biztonsági ellenőrzésen esik át.

Az utasoknál fellelt tiltott tárgyak elkobzásra kerülhetnek, így azt tanácsoljuk, a repülőtérre való kiérkezést megelőzően ellenőrizzék, hogy nincs-e az utasnál ebbe a kategóriába sorolt tárgy.

A kézipoggyászokra vonatkozó szabályozásokat a légitársaságok illetve a repülőterek honlapján lehet megtekinteni.

Mit vihetek magammal a repülőgépre?

Főként a terrorcselekmények gyarapodása miatt - a repülőtereken jelentősen szigorodtak a biztonsági előírások. Az utóbbi időkben megjelent új szabályok közül fontos kiemelni a kézipoggyászban a járatra felvihető tárgyak korlátozását.

A kézipoggyászokra vonatkozó szabályozásokat a légitársaságok honlapján lehet megtekinteni.

Mit tegyek, ha megsérült vagy hiányos a poggyászom, esetleg nem érkezik meg?

Amennyiben megérkezéskor azt vesszük észre, hogy csomagunk megsérült, vagy egyáltalán nem érkezett meg, haladéktalanul forduljunk még a repülőtéren a megfelelő légitársasági képviselethez, és vetessünk fel jegyzőkönyvet az „Elveszett Poggyász / Lost luggage " pultnál.

Ellenkező esetben elveszítheti a kártérítésre szóló jogosultságát.

Ha a légitársaság hibájából késik a járatom, milyen jogaim vannak?

Az Európai Unió területén a légi közlekedésben résztvevő utazók jogairól, az alábbi linken tájékozódhat.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=HU

Panaszkezelés, kártérítési igény:

Amennyiben a fuvarozóval szemben panasza, illetve kértérítési igénye adódik, az igényt az utasnak kell közvetlenül a fuvarozó (légitársaság) fele benyújtani.

Ennek feltételeiről, módjáról a fuvarozótól kaphat részletes tájékoztatást.

Hogyan módosíthatom a repülőjegyemet?

Online módosítás nem lehetséges. Bármilyen módosítás, változtatás illetve lemondás kizárólag az adott légitársaság előírásainak megfelelően történhet. Ezek alapján a repülőjegy dátuma egyáltalán nem, vagy csak ráfizetéssel módosítható, az útvonal és az utas neve a legtöbb esetben egyáltalán nem módosítható.

A repülőjegyhez tartozó legfontosabb szabályok a repülőjegy foglaláskor elolvashatóak. Minden egyes tarifához egyedi szabály tartozik.

Amennyiben az utazást még nem kezdte meg, kérjük lépjen kapcsolatba a központi ügyfélszolgálati irodánkkal hétfőtől-péntekig 09.00-16.00 között az alábbi elérhetőségek egyikén:

Budapest, 1053 Ferenciek tere 2.
+36 1 501-4905

repjegy@ibusz.hu

Fenti időponton túl, vagy hétvégén az adott légitársaság tud és köteles segítséget és felvilágosítást nyújtani.

Amennyiben az utazást már megkezdte és külföldön tartozik, kérjük ott lépjen kapcsolatba a fuvarozó légitársasággal, ebben az esetben ők tudnak felvilágosítást nyújtani.

Ha nem használtam fel a repülőjegyem első szakaszát, akkor attól a többit még felhasználhatom?

Nagyon fontos szabály a repülőjegyek esetében, hogy amennyiben a jegy első szakaszát nem használja fel az utas, úgy a légitársaság AUTOMATIKUSAN törli a foglalás többi részét (a tovább-, vagy a hazautazást). Ez alól soha nem tesznek kivételt, még akkor sem, ha az utas előre jelzi szándékát!

Továbbá felhívjuk szíves figyelmét, hogy a járatokat kizárólag a repülőjegyen feltüntetett sorrendben, egymást követően lehet csak felhasználni. Egy-egy szakasz vagy járat kihagyása vagy azok felcserélése nem lehetséges. Ezen szabály megszegése esetén a légitársaság a továbbutazásra szóló szakaszt érvénytelenítheti, amelyre nincs ráhatásunk.