Hasznos információk

A százhúsz éves IBUSZ egzotikus utazásain igyekszünk utasaink teljeskörű kényelmét kiszolgálni, melyekhez oldalunkon összegyűjtöttük a hasznos információkat.

Az alábbi listával szeretnénk megkönnyíteni utasaink dolgát azzal, hogy hasznos információkat nyújtunk a nálunk található mediterrán utakkal, körutazásokkal és városlátogatásokkal, illetve hajóutakkal kapcsolatosan. Itt könnyedén tájékozódhat arról, hogy mit érdemes tudni az adott utazás során szükséges utazási dokumentumokról, vízumról, biztosításról, idegenvezetésről, fakultatív programokról vagy más egyéb fontos szolgáltatásról.

MEDITERRÁN UTAK 2024

Egyéni és társas szervezett utazások esetén az utas kötelezettsége az utazáshoz szükséges személyi azonosító okmány, és a – eltérő megállapodás hiányában – vízum beszerzése, azok érvényességének ellenőrzése. Esetleges vízumbeszerzéssel kapcsolatban irodáink készséggel állnak rendelkezésre. Az utazásra vonatkozó mindenkori hatályos jogszabályokat, előírásokat (vám-, devizajogszabályok, egészségügyi előírások, stb.) az utas köteles betartani. Ezek elmulasztásából, illetve megszegéséből eredő többletköltségek, valamint az ezzel okozati összefüggésben felmerülő kártérítés az utast terheli. Amennyiben az utast a jogszabályok megsértése vagy egyéb hatályos rendelkezések miatt az utazásból kizárják, az utazásszervező jogosult az utassal szemben a teljes díjat érvényesíteni.

Az IBUSZ által kiállított részvételi jegyet, a biztosítást és jogosítványt feltétlenül vigyék magukkal az utazásra, utazási okmányaik mellett! Felhívjuk a figyelmet, hogy a Covid-19 vírusra tekintettel az országok számos óvintézkedést vezettek be, melyek napról- napra változnak. Javasoljuk, hogy az utazás megkezdését megelőzően tudakozódjon hazájának illetékes hatóságánál – jellemzően a külügyminisztériumnál –, hogy érvényben vannak-e utazási tanácsok, figyelmeztetések arra az országra vonatkozóan, ahova utazni tervez. Naprakész információt a Konzuli Szolgálat weboldalán (https://konzuliszolgalat. kormany.hu/index) találnak.

A díj fogalmának pontos meghatározását az utazási szerződés 2. pontja tartalmazza. Az egy fő díja a katalógusban meghirdetett szoba teljes feltöltése esetén értendő. Hosszabbításról vagy többhetes felárakról irodáink adnak pontos felvilágosítást. Repülőjegyek szállás nélkül történő értékesítése kizárólag lekéréssel, a rendelkezésre álló helyek függvényében, korlátozott számban lehetséges!

Egyéni szállásárak hosszabbítás díjai csak az adott periódushoz tartoznak, ha a tartózkodás átlép a következő szezonba akkor az ahhoz tartozó díjjal számolunk. Az autóbuszos közlekedés díjai a területhez tartozó táblázatoknál vagy a közlekedési információknál találhatók. Ha az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely – az utazási szerződés megkötését követően – a Külügyminisztérium honlapján az „utazásra nem javasolt” utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba felvételre kerül, úgy irodánk azonos vagy magasabb értékű utazási lehetőséget ajánl fel. Ha az utas elfogadja azt, a felek módosítják az utazási szerződést. Ha az utas eláll a szerződéstől, irodánk a teljes befizetett díjat azonnal visszafizeti.

Minden általunk szervezett úttípus és a nálunk foglalt közlekedési eszközök esetén a díjon felül fizetendő az útlemondási/storno biztosítás és a Baleset-, Betegség-, Poggyászbiztosítás (BBP) díja. Kárigényüket a biztosító felé kizárólag a káreset helyszínén felvett hivatalos jegyzőkönyv (kórház, rendőrség, idegenvezető, szállásadó) benyújtásával érvényesíthetik. Utólagosan jegyzőkönyv kiállítására nincs mód.

  • A szálláshelyek elfoglalása, illetve elhagyása a menetrendtől és az utazás módjától függetlenül a nemzetközi iparági gyakorlat szerint történik. A szobákat általában 14.00 óra után lehet elfoglalni és 10.00 óráig kell elhagyni. Az ettől való eltérést a helyszínen ismertetik. Késői érkezés (18.00 óra után) esetén értesítsék képviseletünket az utas programban megadott telefonszámon. Ellenkező esetben iparági gyakorlat szerint a szobát értékesíthetik. Szállodákban late check out/ késői kijelentkezés felár ellenében a szabad helyek függvényében a helyszínen igényelhető. Szállodákban többnyire csomagszoba biztosított (néha felár ellenében). Apartmanházakban nem garantált a csomagok tárolása vagy zuhanyzási lehetőség biztosítása kijelentkezést követően.
  • A programfüzetben feltüntetett szállodák/szállások kategóriái az adott ország előírásainak felelnek meg, és a magyar szabványtól eltérőek is lehetnek. (Sok esetben kategórián belül is érzékelhető különbségek vannak).
  • Irodánkfenntartjaajogotakategóriánbelüliszállásmódosításra.
  • Az egyágyas szobák színvonalai rendszerint nem egyeznek meg a kétágyas szobákéval, azok gyakran kisebb méretűek, felszereltségük egyszerűbb és sokszor hátrányosabb a fekvésük. Igénybevételük felár ellenében lehetséges.
  • Többágyas elhelyezés esetén nem az ágyak, hanem a férőhelyek számát jelöljük (pl.: 3 ágyas elhelyezés esetén nem feltétlenül 3 db külön ágyat tartalmaz a szoba, hanem 3 fő részére biztosít alvási lehetőséget, akár egy darab kétfős és egy egyszemélyes ággyal). Egyes esetekben - különösen a régebbi építésű szálláshelyeknél, az ágyak mérete eltérhet a szabványtól (különös tekintettel azok hosszúsága).
  • Pótágy jelentősen kisebbítheti a helyiség alapterületét, amely csökkentheti a komfortérzetet is. A pótágyak esetenként kihúzható fotelágyat, kinyitható camping ágyat jelentenek, amelyek nem nyújtanak azonos kényelmet a normál ágyéval.
  • Mediterrán országokban a nyári időszakban éjszakára lepedőt biztosítanak takarózáshoz. Hűvösebb időben pléd igényelhető a szálláson.
  • Csecsemők részére korlátozott számban bébiágy igényelhető a szállás foglalásakor.
  • Tengerre néző szobát csak abban az esetben garantálunk, ha az árlistában megkülönböztetett díj vonatkozik rá és ezt igényelték. Tengerre néző szobakategória szállástípusonként és desztinációnként változhat, amely nem minden esetben biztosít szabad kilátást a tengerre. Azt akadályozhatják például: természeti képződmények vagy épületek.

Iparági gyakorlat szerint leginkább megkülönböztetett tengerre néző szobatípusok:

  • sea front: garantáltan látható a tenger a szobából
  • tenger felé néző/tenger felöli szoba: nem jelentenek kilátást a tengerre, hanem a szoba elhelyezésének irányát jelölik
  • oldalról tengerre néző szoba: többnyire az erkélyről, esetleg onnan kihajolva részben, vagy teljesen látszik a tenger
  • Több szoba együttes foglalása esetén mindent megteszünk, hogy a szálláshelyek lehetőség szerint egymás közelében legyenek, de ezt garantálni nem tudjuk.
  •  
  • A feltüntetett szálláshelyek esetében a szobabeosztást nem irodánk végzi, az a helyszínen a szállásadók részéről történik.

A foglaláskor leadott kérés teljesülését csak abban az esetben garantáljuk, ha azt visszaigazolták és az utazási szerződésben rögzítésre került.

  • Amennyiben a szállás több épületből áll, úgy nem garantáljuk a főépületi elhelyezést. Nagy területen elhelyezkedő resortok esetén az egyes épületek az alapellátást biztosító étteremtől, tengerparttól, való távolsága változó (közvetlen tengerparti szállásnál is), azok elérése több száz méter gyaloglást is jelenthet.
  • A szálláshelyeken lévő házirendet az utas köteles betartani. A szálláshelyre idegeneket bevinni tilos (idegennek számít a nem ott megszálló vendég),
  • Az utas által a szálláshelyen okozott kárt a helyszínen köteles megfizetni.
  • A szálláshelyeken a WIFI szolgáltatás többnyire munkavégzésre nem alkalmas, azok erőssége akadozhat. A helyszínen biztosított WIFI szolgáltatás minőségi hibájáért, esetleges szüneteléséért felelősséget nem vállalunk.
  • Több helyiségből álló elhelyezés esetén általában csak az egyik helyiség tartalmaz légkondicionálót. Bizonyos szálláshelyeken a légkondicionálást központilag és csak meghatározott időpontokban, illetve csak időszakosan üzemeltetik (pl. csak főszezon). Felelősséget a működésért nem vállalunk.
  • A szállásokon számítani lehet (különösen) elő és- és utószezonban diák és/vagy speciális csoportokra.
  • Az üdülő településeken előfordulhatnak építési, felújítási munkálatok, amelyekről nem minden esetben kapunk előzetesen tájékoztatást. A munkálatok napközben zajhatással járhatnak, és zavarhatják a kilátást.
  • A katalógusban publikált szobaképek tájékoztató jellegűek. A szobák mérete, berendezési tárgyai, dekorációi szobatípusonként változhatnak. A pontos ismertetést a szöveges rész tartalmazza.
  • Mediterrán térségben a szállások többségégében a melegvíz- szolgáltatást az épületek tetején elhelyezett napelemek biztosítják, így a melegvíz mennyisége korlátozott, rossz idő esetén akadozhat.
  • Az üdülőtelepüléseken a víznyomás erőssége a turisták számának emelkedésével akadozhat.
  • A szálláshelyek többsége kategóriától függetlenül nem rendelkezik szúnyoghálóval. Szúnyogriasztót érdemes már az első éjszakától beszerezni.
  • Háziállat nem vihető katalógusunkban meghirdetett szállásainkba, az ez alól való kivételeket jelezzük a szállásleírásban.
  • Parkolási lehetőségek a szállások területén, üdülőtelepek környékén, illetve a szomszédos utcákban találhatóak. A parkolásért sok esetben a helyszínen felárat számolnak fel.
  • Medencék általában 08.00-19.00 között vehetők igénybe, ez országonként változhat. Néhány országban a szállásokhoz tartozó medencéket fogyasztás ellenében nem szállóvendégek is igénybe vehetik. Esetenként a medencéknél található napágyak- és napernyők felár ellenében vehetők igénybe.
  • A strandok, tengerparti szakaszok tisztántartása a helyi Önkormányzatok feladata, így azok rendezettségéért nem vállalunk felelősséget. Az erős hullámzás hatására algák, moszatok és egyéb tengeri növények vetődhetnek a partra. A tengerparton elhelyezett napágyak és -ernyők felár ellenében vehetők igény be, gyakran hotelekhez tartozó partszakaszokon is.
  • Elő- és utószezonban a szállásleírásoknál feltüntetett szolgáltatások szünetelhetnek pl. medence, bár stb.. Ezekről nem minden esetben kapunk előzetes értesítést. A felár nélküli szolgáltatások hiánya miatt felelősséget nem vállalunk.
  • Bizonyos üdülő területeken a hűtőszekrény nem alaptartozéka a szállodai szobának. Sok esetben az térítés ellenében vehető igénybe. A lekéréses hűtőszekrény igényüket időben jelezzék, azok korlátozott száma miatt. A minibár (feláras) az esetek többségében nem szolgál a vendégek által bevitt italok tárolására, hűtésére.
  • Szállodákban sok esetben a vacsoránál a férfiaknak a hosszú nadrág viselete előírás.
  • A szállodai szobák alapterülete országonként és szobatípusonként változó.
  • A magasabb kategóriájú hotelekben depozitot kérhetnek a bejelentkezéskor készpénz vagy kártya lekötés formájában.
  • A szállodákban található szolgáltatások például: wellness, spa, konditerem, szépségszalon stb. felár ellenében vehetők igénybe.
  • A szállodai miniklubok általában csak főszezonban 06.01-09.30 között üzemelnek.
  • A szállodák a’la carte éttermei általában csak főszezonban (06.15 - 09.15 között) tartanak nyitva. Aza’la carte éttermek üzemeltetéséről a szálloda az aktuális vendégszám alapján is dönthet.
  • A szállodák maguk határozzák meg a szolgáltatásaik igénybevételének feltételeit, és ezeket bármikor, előzetes tájékoztatás nélkül módosíthatják.
  • A meghirdetett apartmanok típusai beosztásukat, elhelyezkedésüket, felszereltségüket tekintve jelentősen különböznek egymástól. Helyiségeik kisméretűek, egyszerűen berendezettek, kőpadlósak is lehetnek. Szállástípusok:
    • stúdió: a hálórész és a konyha azonos légtérben található
    • apartman: több légtérből áll
  • A megadott szállásdíjakért biztosított alapszolgáltatások országonként és apartmanházanként eltérőek lehetnek. Általában magukban foglalják: víz-, gáz-, villanyszolgáltatást, az ágynemű használatát, végtakarítást. Általában nem foglalják magukban: konyharuhát, törülközőt, WC-papírt, tisztítószereket, szúnyogriasztót esetenként a helyi üdülési díjat. Amennyiben ettől eltérés van a leírásoknál feltüntetjük.
  • Az üdülés ideje alatt az apartmanok tisztántartásáról az utasok maguk gondoskodnak. Kérjük, távozáskor a konyhát hagyják tisztán.
  • Az apartmanok/stúdiók minden esetben egyszerűen felszerelt konyhával vagy konyhasarokkal rendelkeznek, amelyekben mosogató, gáz-, villanytűzhely, esetenként csak rezsó, kisméretű hűtőszekrény, a legszükségesebb tálaló és főzőedények, valamint poharak, tányérok, evőeszközök – az apartman/stúdió férőhelyeinek arányában – állnak rendelkezésre.
  • Az apartmanok fürdőszobái többnyire zuhanyzósak, sok esetben azonban nincs zuhanytálca, zuhanyfüggöny, ezért síkosságuk miatt strandpapucs használata javasolt.
  • A szállásokat mindig az ágyszámnak megfelelő személy veheti igénybe. Egy apartmanba/stúdióba legfeljebb egy csecsemő vihető be pluszban szülőkkel azonos ágyon, amennyiben az visszaigazolásra kerül. Apartmanos/stúdiós elhelyezés esetén a teljes bérleti díj fizetendő abban az esetben is, ha az ágyszámnál kevesebb fő veszi igénybe.

Amennyiben a leírásnál nem jelöljük az ellátás típusát, úgy az alapellátást jelent: kontinentális reggeli és/vagy menü vacsora

  • Kontinentális reggeli: egy-két péksütemény vagy kétszersült, jam, minivaj, kávé, tea
  • Büfé (-reggeli, -ebéd, -vacsora): önkiszolgálás svédasztal rendszerben, tartalma a szállodától függ, (főétkezésnél az ital külön fizetendő)
  • Menü rendszerű főétkezés: többnyire 3 fogásos (leves/előétel, főétel, desszert) menüsor
  • Félpanzió: reggeli és vacsora (főétkezésnél az ital külön fizetendő),
  • Teljes panzió: reggeli, ebéd, vacsora (főétkezéseknél az ital külön fizetendő)
  • All inclusive: teljes ellátást jelent büfé-rendszerben, amely a helyi italok korlátlan fogyasztását is magába foglalja. Az All Inclusive ellátás minősége és tartalma országonként változó. A legtöbb hotelben a minibár ezen ellátás esetében is csak felár ellenében vehető igénybe. Bővebb információ a helyszínen.
  • A reggelis, fél- vagy teljespanziós ellátás esetén az italfogyasztás a helyszínen fizetendő.
  • Érkezés és hazautazás napján a menetrendtől függően esetenként az allátás hidegtál vagy szendvics csomag formájában biztosított, amelyet a recepción kell előző este igényelni, majd kijelentkezéskor elkérni.
  • Légitársaságok előírásainak megfelelően, kérjük, hogy a járat indulása előtt két-három órával jelenjenek meg a repülőtéren. Egyes járatoknál fokozott biztonsági vizsgálatra lehet számítani.
  • Charterjárat esetén elektronikus jegyek vannak érvényben, amelyek nem járnak papír alapú repülőjegy kiállításával. A repülőtéren nem minden esetben biztosítunk irodai képviseletet.

Menetrendszerinti járat esetén a repülőjegyeket irodánk megbízott képviselője adja át Utasainknak indulás előtt a repülőtéren, érkezési sorrendben. A repülőjegyek csak érvényes részvételi jegy felmutatásával vehetők át. A repülőgép üléshelyeinek elosztását minden esetben a légitársaság végzi, bizonyos ülőhelyek felár ellenében vehetők igénybe. Kérjük, speciális ételigényét a foglaláskor jelezze! A repülőgépes utazások esetében az előre megvásárolt ülőhelyeket a légitársaság nem garantálja. Amennyiben a légitársaság az előre megvásárolt ülőhelyet bármely okból (pl. biztonsági ok, gépcsere, stb.) nem biztosítja, ez esetben az előre kifizetett ülésfelár visszajár az utas részére.

  • A repülőgépen irodánk képviselője nem kíséri Önöket, a célország repülőterén irodánk megbízott képviselője, vagy idegenvezetője várja Önöket, aki a transzferekről is tájékoztatást ad a helyszínen.
  • Charterjáratainkon a csomagszállítás általában személyenként 23 kg-ig, ingyenes. Menetrendszerinti járatokon a foglalt jegytípus függvényében változik. A szállítási feltételekről foglaláskor tájékoztatjuk utasainkat.
  • Infatnak /csecsemőnek számít a hazaérkezés napján 2 éves kort be nem töltött gyermek. Csecsemő részére a légitársaság nem biztosít külön ülőhelyet és ellátást. Részére külön poggyászszállítás sem biztosított.
  • Olyan kiskorú személy utazása esetén, akinek eltér a családneve a vele utazóval (beleértve a szülőt is), igazolni kell, hogy a személy a kiskorú szülője vagy törvényes gyámja, vagy a szülő tudomásával – engedélyével utazik. Igazolás szükséges az utazáshoz (pl. közjegyző előtt tett nyilatkozat) kíséret nélkül utazó kikorú gyermek esetében is. Kérjük, utazás előtt tájékozódjanak a légitársaság szabályzatáról.
  • A terhesség 28. hetét betöltött kismamák angol nyelvű, utazás előtt közvetlenül kiállított orvosi igazolással utazhatnak. Ennek tartalmaznia kell a várható szülés napját és az orvos beleegyező nyilatkozatát, hogy a kismama utazásra alkalmas.
  • Az autóbuszok a szálláshelyek turnusának kezdőnapját megelőző napon indulnak az üdülő településre, illetve a turnus befejező napján indulnak haza és másnap érkeznek. A konkrét indulási, érkezési napot és időpontot az adott területnél az utazási lehetőségeknél, illetve a helyszínen pontosítjuk.
  • Autóbuszos utazásainknál utasainkat légkondicionált, komfortos autóbusszal utaztatjuk, amelyeken a WC használat nem biztosított. Az autóbuszok rendszeres műszaki ellenőrzés alatt állnak, ABS-sel, retarderrel felszereltek
  • Menetrendszerinti üdülő járataink menetideje tájékoztató jellegű. A külső körülmények miatti késésekért irodánk nem hibáztatható és nem is vállal felelősséget.
  • Az autóbuszok 4–5 óránként tartanak kb. 20 perces pihenőt, technikai szünetet.
  • Az autóbuszokon tilos a dohányzás!
  • Az autóbuszon felejtett tárgyakért, poggyászokért irodánk felelősséget nem vállal. Leszálláskor kérjük, legyenek körültekintőek.
  • Autóbuszon tulajdonos nélküli csomag szállítására nincs mód.
  • Autóbuszaink előre meghatározott útvonalon haladnak, illetve tartanak megállókat. Fel- és leszállásra csak az előre meghatározott helyeken van lehetőség. A buszok pontos útvonaláról és a vidéki felszállási lehetőségekről irodáinkban kapnak felvilágosítást.
  • Vidéki felszállások esetén előfordul, hogy utasainkat gyűjtőjárattal (minibusszal) visszük egy csatlakozási pontra, ahol át kell szállni a transzferbuszra. Késések előfordulhatnak, amelyekért előre is szíves megértésüket és türelmüket kérjük. A gyűjtőjáratok útvonala eltérő lehet a meghirdetettől.
  • Irodánk fenntartja a jogot, hogy bizonyos közlekedési feltételek mellett, a gazdaságosság figyelembevételével elő/ utószezonban az egyes nyaralóhelyekre közlekedtetett járatait összevonja, amely akár két átszállást is jelenthet az út folyamán.
  • Amennyiben jelentős változások állnak be jelenleg érvényben lévő államközi megállapodások terén, úgy az autóbuszok útvonalát módosítjuk, amely érintheti a buszjegy árát is. Létszámváltozás vagy technikia okok miatt az eredetileg tervezett autóbusz típusának változtatási jogát fenntartjuk.
  • Az autóbuszokon utasonként egy bőrönd és egy kézitáska elhelyezése lehetséges. E feletti csomag/tárgy elszállítását nem tudjuk vállalni.
  • A foglaláskor feltüntetett ülőhelyek tájékoztató jellegűek, azok módosulhatnak. Csak a feláras ülőhelyeket tudjuk garantálni.
  • A katalógusban publikált fakultatív kirándulások leírásai és díjai tájékoztató jellegűek. Pontos részleteket az érkezést követően a helyszínen kapnak. Befizetésre szintén helyszínen EUR-ban, vagy az adott ország pénznemében van lehetőség.
  • A helyszínen fizethető fakultatív programlehetőségeket nem az IBUSZ szervezi, azok teljesítésért nem felel. A fakultatív programokkal kapcsolatos kifogást a programok szervezőjénél, a helyszínen köteles az utas jelezni és azzal kapcsolatos panaszát rendezni.
  • Kérjük, figyelmesen tanulmányozza át a programfüzetben található „Általános Szerződési Feltételeket” és a „Hasznos információkat”!
  • A programfüzetben szereplő információk, képek tájékoztató jellegűek, azokban történt változásokért, hibákért felelősséget nem vállalunk. (A díj- és programváltoztatások jogát fenntartjuk).
  • Amennyiben az utazást a programfüzetben megjelenteknél kedvezőbb díjon értékesítjük, úgy a már befizetett díj akciós árra történő módosítása visszamenőleg már nem lehetséges.
  • A katalógusban meghirdetett úti célok flórája és faunája eltérő Magyarországétól. Ennek következtében előfordulhatnak olyan állatok (különösen tekintettel ízeltlábúak, hüllők, rágcsálók) szálláskategóriától függetlenül, amelyek hazánkban nem kívánatosnak számítanak, viszont az adott helyszínen természetesnek tekinthető gyakori jelenlétük.
  • Panasztétel esetén kérjük benyújtani a helyszínen felvett hivatalos jegyzőkönyvet, amely dokumentálja a hibás teljesítés teljes leírását, valamint az intézkedés módját. A jegyzőkönyv a panaszkezelés elengedhetetlen része. Utólagos jegyzőkönyv kiállításra nincs mód.
  • Pénzt, értéktárgyakat, műszaki cikkeket csak saját felelősségre vigyenek magukkal.
  • Társaságunk által biztosított különféle kedvezményeket, pl. törzsutas, „Last Minute” akciók, pótágy- és gyermekkedvezmények, összevonni nem lehet.
  • Minden azon helyszíneken, ahol nem áll telepített idegenvezetőnk utasaink rendelkezésére a nyaralásuk ideje alatt, ott magyarul beszélő asszisztenseinktől kérhetnek telefonos segítséget az utasprogramban megadott telefonszámon és módon.

KÖRUTAK, VÁROSLÁTOGATÁSOK 2024

Egyéni és társas szervezett utazások esetén az utas kötelezettsége az utazáshoz szükséges személyi azonosító okmány, és – eltérő megállapodás hiányában – vízum beszerzése, azok érvényességének ellenőrzése. Esetleges vízumbeszerzéssel kapcsolatban irodáink készséggel állnak rendelkezésre. Az utazásra vonatkozó mindenkori hatályos jogszabályokat, előírásokat (vám-, devizajogsza- bályok, egészségügyi előírások, beutazási szabályok stb.) az utas köteles betartani. Az egyes országok aktuális beutazási feltételeiről, egészségügyi előírásairól, a COVID-19 járvánnyal összefüggő érvényes ki- és beutazási korlátozásokról és szabályokról a Külügyminisztérium Konzuli Szolgálat weboldala ad hiteles tájékoztatást (https://konzinfo.mfa.gov.hu/utazas/utazasi-tanacsok-orszagonkent). Kérjük jelentkezéskor és utazás előtt is erről az oldalról tájékozódjanak. Az utazással kapcsolatos jogszabályok, rendelkezések elmulasztásából, illetve megszegéséből eredő többletköltségek, valamint az ezzel okozati összefüggésben felmerülő kártérítés az utast terheli. Amennyiben az utast a jogszabályok megsértése vagy egyéb hatályos rendelkezések miatt az utazásból kizárják, az utazásszervező jogosult az utassal szemben a teljes díjat érvényesíteni. Az IBUSZ által kiállított részvételi jegyet, a biztosítást és úti okmányt feltétlenül vigyék magukkal az utazásra, utazási okmányaik mellett!

A díj fogalmának pontos meghatározását az utazási szerződés 2. pontja tartalmazza. Az egy fő díja a katalógusban meghirdetett szoba teljes feltöltése esetén értendő. Ha az úticél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely az utazási szerződés megkötését követően a külügyminisztérium honlapján az „utazásra nem javasolt”utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba felvételre kerül, úgy irodánk azonos vagy magasabb értékű utazási lehetőséget ajánl fel. Ha az utas elfogadja azt, a felek módosítják az utazási szerződést. Ha az utas eláll a szerződéstől, irodánk a teljes befizetett díjat azonnal visszafizeti.

Egyes utazásoknál a helyszínen szervizdíj fizetendő USD-ben, vagy EUR-ban. Csoportos utazásoknál a helyi idegenvezetőnek és gépkocsivezetőnek szokás borravalót adni.

Minden általunk szervezett úttípus és a nálunk foglalt közlekedési eszközök esetén a díjon felül fizetendő az útlemondási/storno biztosítás és a Baleset-, Betegség-, Poggyászbiztosítás (BBP) díja. Kárigényüket a biztosító felé kizárólag a káreset helyszínén felvett hivatalos jegyzőkönyv (kórház, rendőrség, idegenvezető, szál- lásadó) benyújtásával érvényesíthetik. Utólagosan jegyzőkönyv kiállítására nincs mód.

  • A szálláshely elfoglalása és elhagyása az utazás menetrendjétől függetlenül a nemzetközi iparági gyakorlat szerint történik. A szobákat általában 14.00 óra után lehet elfoglalni és 10.00 óráig kell elhagyni. Az ettől való eltérést a helyszínen ismertetik.
  • A programfüzetben feltüntetett szállodák kategóriái az adott ország előírásainak felelnek meg, és a magyar szabványtól eltérőek is lehetnek. (Sok esetben kate- górián belül is érzékelhető különbségek vannak.)
  • Irodánk fenntartja a jogot kategórián belüli szállásmódosításra.
  • Több épületből álló szálláshelyek esetén nem garantált a főépületben való elhelyezés.
  • Az egyágyas szobák színvonalai rendszerint nem egyeznek meg a kétágyas szobákéval, azok gyakran kisebb méretűek, felszereltségük egyszerűbb és sokszor hátrányosabb a fekvésük.
  • Többágyas elhelyezés esetén nem az ágyak, hanem a férőhelyek számát jelöljük (pl.: 3 ágyas elhelyezés esetén nem feltétlenül 3 db külön ágyat tartalmaz a szoba, hanem 3 fő részére biztosít alvási lehetőséget, akár egy darab kétfős és egy egyszemélyes ággyal). Egyes esetekben - különösen a régebbi építésű szálláshelyeknél- az ágyak mérete eltérhet a szabványtól (különös tekintettel, azok hosszúsága).
  • Pótágy esetén jelentősen kisebbítheti a helyiség alapterületét, amely csökkent- heti a komfortérzetet is. A pótágyak esetenként kihúzható fotelágyat, kinyitható camping ágyat jelentenek, amelyek nem nyújtanak azonos kényelmet a normál ágyéval.
  • Mediterrán országokban éjszakára általában lepedőt biztosítanak a takarózáshoz. Hűvösebb időben pléd igényelhető.
  • Körutazás, városlátogatás esetén az egyedül utazók részére segítséget nyújtunk azonos neműekkel való társításban, de azt garantálni nem tudjuk. Amennyiben a társítás nem valósul meg, úgy az egyágyas felárat meg kell fizetni. Társsal kapcsolatos utólagos reklamációt nem fogadunk el.
  • A szobabeosztásokat nem irodánk végzi, az a helyszínen a szállásadók részéről történik. Esetleges előre jelzett kívánságokat, speciális igényeket továbbítunk, de ezek teljesítéséért felelősséget nem vállalunk, beleértve az egymás melletti vagy közeli elhelyezést is.
  • A szálláshelyeken lévő házirendet az utas köteles betartani, beleértve a medence használatát. A szálláshelyre idegeneket bevinni tilos (idegennek számít a nem ott megszálló vendég).
  • Az utas által a szálláshelyen okozott kárt a helyszínen köteles megfizetni.
  • A szálláshelyeken a WIFI szolgáltatás többnyire munkavégzésre nem alkalmas, azok szolgáltatása akadozhat. A helyszínen biztosítottWIFI szolgáltatás minőségi hibájáért, esetleges szüneteléséért felelősséget nem vállalunk.
  • A hotelekben depozitot kérhetnek a bejelentkezéskor készpénz vagy kártya lekötés formájában.
  • Bizonyos szálláshelyek esetében a helyszínen üdülőhelyi díj fizetendő. A ka- talógusban feltüntetett összegek módosulhatnak, amelyért nem vállalunk felelősséget.
  • Az egyes településeken, szállodák, resortok szomszédságában előfordulhat- nak építési, felújítási munkálatok, amelyekről nem minden esetben kapunk előzetesen tájékoztatást. A munkálatok napközben zajhatással járhatnak és zavarhatják a kilátást.
  • Szállodákban sok esetben a vacsoránál a férfiaknak a hosszú nadrág viselete előírás.
  • A szállodai szobák alapterülete országonként és szobatípusonként változó.
  • A szállodákban található szolgáltatások például: wellness, spa, konditerem, szépségszalon, napernyő, napágy stb. többnyire felár ellenében vehetők igénybe.
  • A minibár (feláras) az esetek többségében nem szolgál a vendégek által bevitt italok tárolására, hűtésére.
  • Légitársaságok előírásainak megfelelően a járat indulása előtt két-három órával jelenjenek meg a repülőtéren. Egyes járatoknál fokozott biztonsági vizsgálatra lehet számítani.
  • A repülőgép üléshelyeinek elosztását légitársaság végzi, bizonyos ülőhelyek felár ellenében vehetők igénybe.
  • A repülőjáratokon a csomagszállítás súlyhatára légitársaságtól függően változik. A szállítási feltételekről bővebb információt az adott légitársaság honlapján találnak.
  • A légitársaságok fenntartják a jogot a menetrend változtatására, mely program- változást is eredményezhet.
  • Bizonyos légitársaságok esetén elektronikus jegyek vannak érvényben, melyek nem járnak papír alapú repülőjegy kiállításával.
  • Autóbuszos utazásainknál utasainkat légkondicionált autóbusszal utaztatjuk. Az autóbuszok rendszeres műszaki ellenőrzés alatt állnak, ABS-szel, retarderrel felszereltek. WC használat a járművön nem biztosított!
  • Autóbuszaink előre meghatározott útvonalon haladnak, illetve tartanak meg- állókat (a lehetőségekhez mérten rövidebb utaknál 2-3 óránként, hosszabb utaknál kb 4 óránként). Fel- és leszállásra csak az előre meghatározott helyeken van lehetőség.
  • Létszámváltozás vagy technikai okok miatt az eredetileg tervezett autóbusz típusának változtatási jogát fenntartjuk. A részvételi jegyen szereplő ülőhelyek tájékoztató jellegűek, azok esetenként változhatnak. Ülőhelyekkel kapcsolatos kéréseket, beültetéseket garantálni nem tudjuk.
  • Az autóbuszokon utasonként egy bőrönd és egy kézitáska elhelyezése lehetsé- ges. Részleteket az ÁSZF 11.b) pontja tartalmazza.
  • Tulajdonos nélküli csomag szállítására nincs mód.
  • Az autóbuszokon tilos a dohányzás!
  • Az autóbuszokon felejtett tárgyakért, poggyászokért irodánk felelősséget nem vállal. Leszálláskor kérjük, legyenek körültekintőek!

Repülős utazás esetén a helyszínen bizonyos kirándulások, fakultatív programok a létszámnak megfelelő, különböző méretű helyi buszokkal történik. Ezekre a buszokra előzetes helyfoglalást nem tudunk biztosítani.

  • Kontinentális reggeli: egy-két péksütemény vagy kenyér, jam, minivaj, kávé, tea
  • Büfé (-reggeli, -ebéd, -vacsora): önkiszolgálás svédasztal rendszerben, tartalma a szállodától függ, korlátlan fogyasztással a készlet erejéig. (Főétkezésnél az ital külön fizetendő)
  • Menürendszerű főétkezés: többnyire 3 fogásos (leves/előétel, főétel, desszert) menüsor vagy fix menü
  • Félpanzió: reggeli és vacsora (főétkezésnél az ital külön fizetendő).
  • Teljes panzió: reggeli, ebéd, vacsora (főétkezéseknél az ital külön fizetendő)
  • All Inclusive ellátás: teljes ellátást jelent büfé rendszerben, amely a helyi italok korlátlan fogyasztását is magában foglalja a szállás által meghatározott idő- pontokban. Az all inclusive ellátás minősége és tartalma országonként változó. Bővebb információ a helyszínen. Minibár igénybevétele ennél az ellátásnál is feláras az esetek többségében.
  • Katalógusban csak félpanzióként jelölt ellátás kontinentális reggelit és menü vacsorát jelent.
  • Érkezés és hazautazás napján, a menetrendtől függően esetenként az ellátás hideg csomag.
  • Speciális étkezési igényeket csak abban az esetben tudunk figyelembe venni és a szálláshelynek továbbítani, amennyiben az utasok előre jelzik, azonban garanciát ezek teljesítésére nem tudunk vállalni.

Az idegenvezetővel induló utak esetében mindig magyar idegenvezető kíséri a csoportot. Az idegenvezető szolgáltatásai közé nem tartozik az épületeken belüli (múzeum, vár, templom stb.) idegenvezetés, ilyenkor az autóbuszban hangzik el az ismertetés. Amennyiben az adott ország helyi idegenvezetőjével történik a vezetés azt külön jelezzük. Bizonyos országokban a helyi előírásoknak megfelelően idegenvezető a helyi idegenvezetőt tolmácsolja.

  • A programoknál meghirdetett forintban fizethető fakultatív programokat utazás előtt itthon kell megrendelni és befizetni. A programok a megjelölt minimum létszám esetén indulnak (ellenkező esetben visszatérítjük a befizetett összeget).
  • A helyszínen fizethető fakultatív programlehetőségeket nem az IBUSZ szervezi, azok teljesítéséért nem felel. Azokkal kapcsolatos kifogást a helyszínen köteles az utas jelezni és a vitát rendezni.
  • Csoportos programok esetén, ahol a belépőt az ár tartalmazza kedvezmények nem érvényesíthetők.
  • A belépőjegyek esetenként felárasak, a helyszínen fizetendők az adott ország pénznemében. A belépőjegyes programokon a részvétel nem kötelező.
  • Egész napos kirándulás minimum 6 óra, a félnapos kirándulás minimum 3 óra időtartamot jelent.
  • Egész napos városnézés 4-5 óra, félnapos városnézés 2-3 óra időtartamot jelent.

Utasaink biztonsága kiemelkedő fontosságú számunkra. Ennek biztosítása érde- kében az utazásainkon való részvétel feltétele, hogy utasaink mind mentálisan, mind fizikailag alkalmasak legyenek arra, hogy magatartásukkal/állapotukkal ne veszélytessék utastársaik biztonságát. Az utazásra való jelentkezés során kérjük mérlegeljék az utazáson történő részvétel feltételeit, az utazás körülményeit, azok egészségükre gyakorolt hatását. Csoportos utazáson nem minden esetben tudunk speciális igényű utasok számára megfelelő szolgáltatásokat biztosíta- ni. Egyészségügyi állapotukból származó egyéni igényeikről minden esetben tájékoztássak munkatársainkat. A hiányos vagy téves tájékoztatásból adódó kel- lemetlenségekért irodánk nem vállal felelősséget. Az utazáson való visszaigazolás feltétele a fenti információk partnereinkkel való előzetes egyeztetése.

  • Kérjük figyelmesen tanulmányozza át a programfüzetben található Általános szerződési feltételeket és a„hasznos információkat”!
  • Egzotikus utazás előtt forduljon orvosához illetve információkat kaphat az ÁNTSZ helyi kirendeltségén.
  • A helyi viszonyok, technikai okok (közlekedés, időjárás, műszaki probléma, rendezvények, COVID19-cel összefüggő korlátozások, stb.) miatt a program- módosítás jogát fenntartjuk.
  • Gyermekek 7 éves kortól vehetnek részt városlátogatáson, körutazáson.
  • Társaságunk bizonyos utakat, mint utazásközvetítő értékesíti. A programszervezőt minden esetben az adott útnál tüntetjük fel. Ezeknél az utaknál a programszer- vező utazási iroda feltételei érvényesek. Esetleges panaszok kárügyintézése a programszervező feladata.
  • A programfüzetben szereplő információk, képek tájékoztató jellegűek, azokban történt változásokért, hibákért felelősséget nem vállalunk. (Az ár- és program- változtatások jogát fenntartjuk).
  • Amennyiben az utazást a programfüzetben megjelenteknél kedvezőbb áron értékesítjük, úgy a már befizetett részvételi díj akciós árra történő módosítása visszamenőleg már nem lehetséges. Társaságunk által biztosított különféle kedvezményeket, pl. törzsutas, „Last Minute” akciók, corporate-, pótágy- és gyermekkedvezmények, összevonni nem lehet.
  • A katalógusban meghirdetett úti célok flórája és faunája eltérő Magyarországétól. Ennek következtében előfordulhatnak olyan állatok (különösen tekintettel ízelt- lábúak, hüllők, rágcsálók) szálláskategóriától függetlenül, amelyek hazánkban nem kívánatosnak számítanak, viszont az adott helyszínen természetesnek tekinthető gyakori jelenlétük.
  • Panasztétel esetén a probléma részletes kifejtése mellett kérjük benyújtani a helyszínen felvett hivatalos jegyzőkönyvet, amely dokumentálja a hibás teljesítés teljes leírását, valamint az intézkedés módját. A jegyzőkönyv a panaszkezelés elengedhetetlen része.
  • A panaszra az ide vonatkozó jogszabálynak megfelelően a kézhezvételétől szá- mított 30 napon belül írásban válaszolunk.
  • Pénzt, értéktárgyakat, műszaki cikkeket csak saját felelősségre vigyenek ma- gukkal!

HAJÓUTAK

A Hajóúton való részvételhez a hazautazás dátumától számított 6 hónapig érvényes ÚTLEVÉL SZÜKSÉGES. A csak Európai Uniós országokat érintő Földközi-tengeri hajóutak esetén elegendő a kártya formátumú személyi igazolvány is. Bár számos hajóút esetében a hajók csak az Eu- rópai Unió területén kötnek ki, a tengeren azonban nemzetközi vizeken közlekednek, ahol nem érvényesek a schengeni egyezmény kikötései. Több mediterrán hajóút útvonalában szerepel olyan kikötőváros, amely nem az Unió tagja (pl. Marokkó, Tunézia, Törökország), így ezen útvonalak esetében a partraszálláshoz mindig szükség van az útlevélre.

A tengeri hajóutak esetében a kikötő megközelítése egyénileg történik. Személygépkocsival történő utazás esetén számos európai kikötőben – pl. Velence, Genova – van parkolási lehetőség költségtérítés ellenében. A beszállás a hajótársaság által kibocsátott részvételi jegyen feltüntetett időpont, de legkésőbb a hajó indulása előtt 2 órával lehetséges. Ez időpont utáni érkezés esetén a hajótársaság fenntartja a jogot a foglalás 100% kötbér felszámolásával történő törlésére. Ezt mindig vegyék figyelembe a kikötőbe való eljutásuk tervezésénél. Javasoljuk, hogy a hajó indulása előtti éjszakát töltsék a kikötő városában, vagy ahhoz közel. Kérjük, hogy a hajóra történő beszálláshoz és a hajóról való kiszálláshoz tartsák ma- guknál szükséges úti okmányaikat, bankkártyájukat és/vagy készpénzt (a hajótársaság által elfogadott valutanemben), valamint értéktárgyaikat, legfontosabb gyógyszereiket. Elképzelhető, hogy a hajó személyzete – biztonsági és adminisztratív okokból, az egyes kikötőkben történő ki- és beszállások meggyorsítása miatt - összegyűjti és a hajóút alatt magánál tartja az utasok útlevelét. Biztonsági okokból előfordulhat, hogy a biz- tonsági személyzet megmotozza az utasokat, belenéz csomagjaikba, és esetleg nem enged felvinni a hajóra olyan tárgyakat, melyek megítélésük szerint a többi utas, a személyzet vagy a hajó biztonságát veszélyezteti.

A hajóra történő bejelentkezéshez az eredeti, a hajótársaság által kibocsátott, kinyomtatott részvételi jegy szükséges. A részvételi jegy tartalmazza az utasok nevét, a hajútra vonatkozó adatokat, a hajón történő elszállásolással kapcsolatos információkat (fedélzet, kabinszám, étkezési ültetés stb.) a kóddal ellátott bőröndcímkéket névre szólóan. A hajótársaságok által küldött részvételi és bőröndazonosító jegyek minden esetben legyenek az utasoknál beszálláskor. Kérjük, hogy a bőröndazonosító jegyet a hajóra történő beszállás előtt rögzítsék a bőröndjeikre. Javasoljuk, hogy értéktárgyaikat, személyes tárgyaikat, legfontosabb gyógyszereiket is tartsák maguknál ké- zitáskájukban a be- és kiszálláskor. A hajóra való beszálláskor pénzletétet kell letenni (kb. 300,- euró/kabin). Ezt az összeget vagy az utasok bankkártyáján zárolják, vagy készpénzben kérik letétbe helyezni. Nemzetközileg elfogadott dombornyomott bankkártyát fogadnak el, melyen minimum 300,- euró/fő fedezetnek kell lennie. A pénzletét az italfogyasztás, a kötelező borravalók, a fakultatív kirándulások, az extra költségek, extrafogyasztások, a fedélzeti boltokban történő vásárlásokra nyújt fedezetet. A hajók fedélzetén nincs készpénzforgalom (kivétel: kaszinó).

Beszálláskor a bőröndöket (a kézi táskákat az utasok maguknál tarthatják) az erre kijelölt helyen kell leadni. A bőröndazonosító címkével ellátott bőröndöket beszálláskor a személyzet szállítja a kabinokhoz. A bőröndök kabinhoz szállítása akár 3-4 órát is igénybe vehet a beszállást követően. A kiszállás napját megelőző este egy megadott időpontig a kitöltött bőröndazonosító matricával ellátott bőröndöket a kabin elé kell kitenni (az utasok a személyes használati tárgyaikat, gyógyszereiket, másnapi ruhájukat tartsák maguknál, a kézi táskájukba tegyék). A bőröndöket a kiszálláskor a kikötőben erre kijelölt helyen tudják átvenni. A bőrönd a hajó személyzete hibájából bekövetkező esetleges elvesztése vagy sérülése esetén haladéktalanul vetessenek fel jegyzőkönyvet a helyszínen; a jegyzőkönyv legalább egy példányát kérjék el – erre szükségük lesz a kárrendezéshez.

A hajóra való bejelentkezéskor a regisztrációs pultnál a hajó személyzete minden utasnak átad egy un. fedélzeti kártyát. A fedélzeti kártya hármas célt szolgál a hajóút során: személyazonosításra szolgál, a kabinok ajtaja a fedélzeti kártyával nyitható, illetve fizetőeszköz a fedélzeten. A hajók fedélzetén nincs készpénz-használat (kivétel: kaszinó), a fizetés a fedélzeti kártyával lehetséges. A hajóra való beszállításkor a regisztrációs pultnál nemzetközileg elfogadott dombornyomott bankkártyát vagy pénzletétet (kb. 300,- euró/kabin) kérnek a fedélzeti fogyasztások (fakultatív kirándu- lások, vásárlások a fedélzeten, kötelező borravaló, stb.) fedezetéül.

A hajótársaságok a helyszínen ún. kötelező borravalót (más néven szervizdíjat) kérnek. Ennek összege hajótársaságonként és térségenként (pl. Európa, Emirátusok, Dél-Amerika, Karib-térség stb.) eltérő.

18 év alatti utas kizárólag legalább 18 éves korú kísérővel utazhat. Csalá- dok, társaságok foglalása esetén, amennyiben több kabint foglalnak, minden kabinba minimum egy 18 év fölötti utast kell foglalni. Amennyiben a gyermek nem a szüleivel utazik, szükséges a szülők részéről egy jóváhagyó nyilatkozat, amelyet beszálláskor fel kell mutatni, és amelynek az utazás egész időtartama alatt kéznél kell lennie. Ha csak egy szülővel utazik a gyermek, a kísérő szülőnek rendelkeznie kell a másik szülő jóváhagyását tartalmazó nyilatkozattal. Fontos: 6 hónapnál fiatalabb gyerek a hajótár- saság útjain nem vehet részt, illetőleg a hajótársaság fenntartja magának a jogot, hogy a 6 hónap és 17 év közötti utasok létszámát korlátozza.

A hajóutak esetében a részvételi díjban szereplő teljes ellátás napi háromszori főétkezést (reggeli, ebéd, vacsora) és további étkezéseket korlátozott italfogyasztással az utasok két típusú étteremben vehetik igénybe: a’la carte és büfé étterem. A vacsora elfogyasztásához az a’la carte étteremben két időpont közül választhatnak az utasok a rendelkezésre álló helyek függvényében: Első ültetés, általában kb. 18:00 és 18:30 óra közötti, vagy a későbbi általában kb. 20:30 vagy 21:00 órai kezdési időponttal. Az étkezési időpontok meghatározása a hajó földrajzi helyzete és útvonala alapján történik. Az időpontokról a Napi program nyújt tájékoztatást. A hajótársaság a minden este kabinba készített hírlevélben tudatja a vacsoránál érvényes öltözködési szabályokat. A gálavacsora és a kapitányi vacsora alkalmával különösen fontos a megfelelő viselet.

A reggelinél és a büférendszerű étkezéseknél térítésmentesen fogyasztható a tej, kávé (amerikai), tea, az italautomatából adagolható víz, illetve reggelinél szintén italautomatából adagolható gyümölcslevek. Minden egyéb italért fizetni kell. A bárokban fogyasztott alkoholos és alkoholmentes italokért szintén fizetni kell. Hajótársaságonként eltérően 18 vagy 21 év alatti személyeknek nem szolgálnak fel alkoholtartalmú italokat. A bárokban és éttermekben vásárolt italok után szervizdíjat számítanak fel

A hajóút során a tájékoztatás (írásos és szóbeli) főként angolul vagy németül zajlik. A fedélzeten leggyakrabban beszélt nyelvek: angol, német, olasz. A fakultatív kirándulásokon történő idegenvezetés valamelyik világnyelven történik. Érdemes kihangsúlyozni, hogy az idegennyelvismeret hiányából eredő félreértésekért, problémákért az iroda nem tud felelősséget vállalni.

A kabinokba naponta bekészítenek idegen nyelvű „fedélzeti hírlevelet”, mely tartalmazza a legfontosabb aktuális tudnivalókat (információkat az aktuális kikötővárosról, a hajó kikötésének, indulásának az időpontja, fakultatív kirándulások és azokra történő jelentkezés, aktuális programok a hajón, biztonsági előírások, értesítés az esetleges kikötési,- és indulási időpontváltozásról, útvonalváltozásról stb.).

A hajók kikötése után a helyi nevezetességeket az utasok meglátogathatják egyénileg vagy a hajótársaság által szervezett fakultatív kirándulások keretében. A hajóút során minden kikötővárosban lehetőség van a hajótársaság (vagy a hajótársaság által megbízott helyi utazásszervező) által szervezett fakultatív kirándulásra. A fakultatív kirándulásokon az idegenvezetés leggyakrabban angol vagy német nyelven (egyes esetekben más világnyelveken is: olaszul, franciául) zajlik. Hogy ezek közül melyik nyelven vezetett programon kívánnak részt venni az utasok a hajón tudják jelezni. Az egyes hajóutak során tervezett fakultatív kirándulásokra vonatkozó tájékoztatást kérhetnek az utasok irodánktól, illetve a hajótársaság honlapján tájékozódhatnak. Amennyiben az utasok nem a hajótársaság által szervezett kirándulás keretében fedezik fel az adott kikötővárost, mindig ügyeljenek arra, hogy vigyék magukkal a szükséges úti okmányaikat, továbbá, hogy az adott napra vonatkozóan a megadott időpontig (általában a hajó indulási időpontja előtt 1/2 órával) visszaérjenek a hajóra. A hajótársaság által megadott időpontig vissza nem érő utasokat a hajónak nem áll módjában megvárni.

A hajó indulásának a napján (többnyire még a hajó indulása előtt) próbariadót tart a hajótársaság. A próbariadó idejére vonatkozó teendőkről a személyzet és a tájékoztató anyagok pontos tájékoztatást adnak. Minden kabin alapfelszereltsége a minimum az adott kabinban utazó utasok számának megfelelő számú mentőmellény. Az utasoknak a próbariadó alkalmával a saját biztonságuk érdekében mindenképpen meg kell je- lenniük mentőmellényben a kabinjuk alapján kijelölt gyülekezőhelyen (a vonatkozó gyülekezőhely, szekció jelét, számát általában a kabinban vagy a mentőmellényen is feltüntetik).

A hajótársaságok hajóin található orvosi szoba, ahol a hajóorvost meghatározott rendelési időben kereshetik fel szükség esetén a járó betegek. Az orvosi rendelő nyitva tartásáról az adott hajó Napi programja nyújt felvilágosítást. Sürgősségi ellátás a nap 24 órájában igényelhető az orvosi vészhelyzeti telefonszámon. A hajóorvos általában általános orvos; komolyabb orvosi beavatkozásokra (szakrendelés, műtéti beavatkozás stb.) a hajóorvosi rendelő nem alkalmas. Az orvosi vizsgálat, konzultáció vagy kezelés helyszíni térítés ellenében történik. Ilyen esetben az utasnak javasolt magánál tartania betegség-, baleset- és poggyászbiztosítási kötvényét és fedélzeti kártyáját. A hajóút részvételi díja biztosítást nem tartalmaz. Az orvosi ellátás díjáról az utas minden esetben kérjen az orvostól számlát, melyet – amennyiben betegség-, baleset és poggyászbiztosítással rendelkezik – hazaérkezése után (a betegség-, baleset- és poggyászbizto- sítást nyújtó biztosító előírásainak és szabályzatának megfelelően) tud benyújtani biztosítójának.

A mobiltelefonok használhatók a hajókon. Fontos azonban felhívni az utasok figyelmét, hogy esetenként – főként a nyílt tengeren – a telefonkapcsolat csak a hajók saját műholdas telekommunikációs rendszerén keresztül lehetséges. Ez mind a küldött vagy fogadott sms-ek, mind a fogadott vagy kezdeményezett mobiltelefon-hívások, mind egyéb mobil telekommunikáció díját nagyban megnöveli.

A hajótársaságok hajóin van költségtérítéses internet használati lehetőség, de az otthonról hozott, vezeték nélküli laptop is használható. A wifi használati díját - amennyiben nem előre megvásárolt csomagról van szó - az utasok fedélzeti számlájára terhelik.

Terhesség esetén a hajótársaságok csak a terhesség 24. hetéig (a hajóút utolsó napját figyelembe véve) engedélyezik a részvételt. A terhesség korábbi szakaszában lévő kismamáknak is orvosi igazolással (akár angol nyelven) kell bizonyítaniuk, hogy alkalmasak a tengeri hajóútra.

A hajótársaságok hajóin dohányozni csak a kijelölt helyeken megengedett. A kabinokban - beleértve a hozzájuk tartozó balkonokat - és éttermekben a dohányzás tilos.

Egészségügyi és biztonsági okokból állatokat nem lehet felvinni a hajókra.

Utolsó este minden utas megkapja a kiszállás menetéről szóló levelet, mely tartalmazza a bőröndcímkéket is. A felcímkézett bőröndöket az utolsó estén kell kitenni a folyosóra. A hajótáraság és az utazási iroda a kabinban felejtett dolgokért felelőséget nem vállal. Azon utasokat, akik a hajótársaságok által biztosított transzferszolgáltatást vagy szállást foglaltak, a hajóutat követően a hajótársaság hostessei segítik a továbbiakban. A hajóból történő kiszállás maximum 4 órát vesz igénybe. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy reklamációt csak abban az esetben tudunk elfogadni, ha a helyszínen a hajótársaság alkalmazottjával jegyzőkönyvet vesznek fel és azt mindkét fél részéről aláírják. Ez egy általános tájékoztató anyag, így bizonyos szolgáltatások és feltételek hajótársaságonként és hajónként eltérők lehetnek.