Az alábbi listával szeretnénk megkönnyíteni utasaink dolgát azzal, hogy hasznos információkat nyújtunk a nálunk található mediterrán utakkal, körutazásokkal és városlátogatásokkal, illetve hajóutakkal kapcsolatosan. Itt könnyedén tájékozódhat arról, hogy mit érdemes tudni az adott utazás során szükséges utazási dokumentumokról, vízumról, biztosításról, idegenvezetésről, fakultatív programokról vagy más egyéb fontos szolgáltatásról.
Egyéni és társas szervezett utazások esetén az utas kötelezettsége az utazáshoz szükséges személyi azonosító okmány, és a – eltérő megállapodás hiányában – vízum beszerzése, azok érvényességének ellenőrzése. Esetleges vízumbeszerzéssel kapcsolatban irodáink készséggel állnak rendelkezésre. Az utazásra vonatkozó mindenkori hatályos jogszabályokat, előírásokat (vám-, devizajogszabályok, egészségügyi előírások, stb.) az utas köteles betartani. Ezek elmulasztásából, illetve megszegéséből eredő többletköltségek, valamint az ezzel okozati összefüggésben felmerülő kártérítés az utast terheli. Amennyiben az utast a jogszabályok megsértése vagy egyéb hatályos rendelkezések miatt az utazásból kizárják, az utazásszervező jogosult az utassal szemben a teljes díjat érvényesíteni.
Az IBUSZ által kiállított részvételi jegyet, a biztosítást és jogosítványt feltétlenül vigyék magukkal az utazásra, utazási okmányaik mellett! Felhívjuk a figyelmet, hogy a Covid-19 vírusra tekintettel az országok számos óvintézkedést vezettek be, melyek napról- napra változnak. Javasoljuk, hogy az utazás megkezdését megelőzően tudakozódjon hazájának illetékes hatóságánál – jellemzően a külügyminisztériumnál –, hogy érvényben vannak-e utazási tanácsok, figyelmeztetések arra az országra vonatkozóan, ahova utazni tervez. Naprakész információt a Konzuli Szolgálat weboldalán (https://konzuliszolgalat. kormany.hu/index) találnak.
A díj fogalmának pontos meghatározását az utazási szerződés 2. pontja tartalmazza. Az egy fő díja a katalógusban meghirdetett szoba teljes feltöltése esetén értendő. Hosszabbításról vagy többhetes felárakról irodáink adnak pontos felvilágosítást. Repülőjegyek szállás nélkül történő értékesítése kizárólag lekéréssel, a rendelkezésre álló helyek függvényében, korlátozott számban lehetséges!
Egyéni szállásárak hosszabbítás díjai csak az adott periódushoz tartoznak, ha a tartózkodás átlép a következő szezonba akkor az ahhoz tartozó díjjal számolunk. Az autóbuszos közlekedés díjai a területhez tartozó táblázatoknál vagy a közlekedési információknál találhatók. Ha az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely – az utazási szerződés megkötését követően – a Külügyminisztérium honlapján az „utazásra nem javasolt” utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba felvételre kerül, úgy irodánk azonos vagy magasabb értékű utazási lehetőséget ajánl fel. Ha az utas elfogadja azt, a felek módosítják az utazási szerződést. Ha az utas eláll a szerződéstől, irodánk a teljes befizetett díjat azonnal visszafizeti.
Minden általunk szervezett úttípus és a nálunk foglalt közlekedési eszközök esetén a díjon felül fizetendő az útlemondási/storno biztosítás és a Baleset-, Betegség-, Poggyászbiztosítás (BBP) díja. Kárigényüket a biztosító felé kizárólag a káreset helyszínén felvett hivatalos jegyzőkönyv (kórház, rendőrség, idegenvezető, szállásadó) benyújtásával érvényesíthetik. Utólagosan jegyzőkönyv kiállítására nincs mód.
Iparági gyakorlat szerint leginkább megkülönböztetett tengerre néző szobatípusok:
A foglaláskor leadott kérés teljesülését csak abban az esetben garantáljuk, ha azt visszaigazolták és az utazási szerződésben rögzítésre került.
Amennyiben a leírásnál nem jelöljük az ellátás típusát, úgy az alapellátást jelent: kontinentális reggeli és/vagy menü vacsora
Menetrendszerinti járat esetén a repülőjegyeket irodánk megbízott képviselője adja át Utasainknak indulás előtt a repülőtéren, érkezési sorrendben. A repülőjegyek csak érvényes részvételi jegy felmutatásával vehetők át. A repülőgép üléshelyeinek elosztását minden esetben a légitársaság végzi, bizonyos ülőhelyek felár ellenében vehetők igénybe. Kérjük, speciális ételigényét a foglaláskor jelezze! A repülőgépes utazások esetében az előre megvásárolt ülőhelyeket a légitársaság nem garantálja. Amennyiben a légitársaság az előre megvásárolt ülőhelyet bármely okból (pl. biztonsági ok, gépcsere, stb.) nem biztosítja, ez esetben az előre kifizetett ülésfelár visszajár az utas részére.
Egyéni és társas szervezett utazások esetén az utas kötelezettsége az utazáshoz szükséges személyi azonosító okmány, és – eltérő megállapodás hiányában – vízum beszerzése, azok érvényességének ellenőrzése. Esetleges vízumbeszerzéssel kapcsolatban irodáink készséggel állnak rendelkezésre. Az utazásra vonatkozó mindenkori hatályos jogszabályokat, előírásokat (vám-, devizajogsza- bályok, egészségügyi előírások, beutazási szabályok stb.) az utas köteles betartani. Az egyes országok aktuális beutazási feltételeiről, egészségügyi előírásairól, a COVID-19 járvánnyal összefüggő érvényes ki- és beutazási korlátozásokról és szabályokról a Külügyminisztérium Konzuli Szolgálat weboldala ad hiteles tájékoztatást (https://konzinfo.mfa.gov.hu/utazas/utazasi-tanacsok-orszagonkent). Kérjük jelentkezéskor és utazás előtt is erről az oldalról tájékozódjanak. Az utazással kapcsolatos jogszabályok, rendelkezések elmulasztásából, illetve megszegéséből eredő többletköltségek, valamint az ezzel okozati összefüggésben felmerülő kártérítés az utast terheli. Amennyiben az utast a jogszabályok megsértése vagy egyéb hatályos rendelkezések miatt az utazásból kizárják, az utazásszervező jogosult az utassal szemben a teljes díjat érvényesíteni. Az IBUSZ által kiállított részvételi jegyet, a biztosítást és úti okmányt feltétlenül vigyék magukkal az utazásra, utazási okmányaik mellett!
A díj fogalmának pontos meghatározását az utazási szerződés 2. pontja tartalmazza. Az egy fő díja a katalógusban meghirdetett szoba teljes feltöltése esetén értendő. Ha az úticél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, amely az utazási szerződés megkötését követően a külügyminisztérium honlapján az „utazásra nem javasolt”utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba felvételre kerül, úgy irodánk azonos vagy magasabb értékű utazási lehetőséget ajánl fel. Ha az utas elfogadja azt, a felek módosítják az utazási szerződést. Ha az utas eláll a szerződéstől, irodánk a teljes befizetett díjat azonnal visszafizeti.
Egyes utazásoknál a helyszínen szervizdíj fizetendő USD-ben, vagy EUR-ban. Csoportos utazásoknál a helyi idegenvezetőnek és gépkocsivezetőnek szokás borravalót adni.
Minden általunk szervezett úttípus és a nálunk foglalt közlekedési eszközök esetén a díjon felül fizetendő az útlemondási/storno biztosítás és a Baleset-, Betegség-, Poggyászbiztosítás (BBP) díja. Kárigényüket a biztosító felé kizárólag a káreset helyszínén felvett hivatalos jegyzőkönyv (kórház, rendőrség, idegenvezető, szál- lásadó) benyújtásával érvényesíthetik. Utólagosan jegyzőkönyv kiállítására nincs mód.
Repülős utazás esetén a helyszínen bizonyos kirándulások, fakultatív programok a létszámnak megfelelő, különböző méretű helyi buszokkal történik. Ezekre a buszokra előzetes helyfoglalást nem tudunk biztosítani.
Az idegenvezetővel induló utak esetében mindig magyar idegenvezető kíséri a csoportot. Az idegenvezető szolgáltatásai közé nem tartozik az épületeken belüli (múzeum, vár, templom stb.) idegenvezetés, ilyenkor az autóbuszban hangzik el az ismertetés. Amennyiben az adott ország helyi idegenvezetőjével történik a vezetés azt külön jelezzük. Bizonyos országokban a helyi előírásoknak megfelelően idegenvezető a helyi idegenvezetőt tolmácsolja.
Utasaink biztonsága kiemelkedő fontosságú számunkra. Ennek biztosítása érde- kében az utazásainkon való részvétel feltétele, hogy utasaink mind mentálisan, mind fizikailag alkalmasak legyenek arra, hogy magatartásukkal/állapotukkal ne veszélytessék utastársaik biztonságát. Az utazásra való jelentkezés során kérjük mérlegeljék az utazáson történő részvétel feltételeit, az utazás körülményeit, azok egészségükre gyakorolt hatását. Csoportos utazáson nem minden esetben tudunk speciális igényű utasok számára megfelelő szolgáltatásokat biztosíta- ni. Egyészségügyi állapotukból származó egyéni igényeikről minden esetben tájékoztássak munkatársainkat. A hiányos vagy téves tájékoztatásból adódó kel- lemetlenségekért irodánk nem vállal felelősséget. Az utazáson való visszaigazolás feltétele a fenti információk partnereinkkel való előzetes egyeztetése.
A Hajóúton való részvételhez a hazautazás dátumától számított 6 hónapig érvényes ÚTLEVÉL SZÜKSÉGES. A csak Európai Uniós országokat érintő Földközi-tengeri hajóutak esetén elegendő a kártya formátumú személyi igazolvány is. Bár számos hajóút esetében a hajók csak az Eu- rópai Unió területén kötnek ki, a tengeren azonban nemzetközi vizeken közlekednek, ahol nem érvényesek a schengeni egyezmény kikötései. Több mediterrán hajóút útvonalában szerepel olyan kikötőváros, amely nem az Unió tagja (pl. Marokkó, Tunézia, Törökország), így ezen útvonalak esetében a partraszálláshoz mindig szükség van az útlevélre.
A tengeri hajóutak esetében a kikötő megközelítése egyénileg történik. Személygépkocsival történő utazás esetén számos európai kikötőben – pl. Velence, Genova – van parkolási lehetőség költségtérítés ellenében. A beszállás a hajótársaság által kibocsátott részvételi jegyen feltüntetett időpont, de legkésőbb a hajó indulása előtt 2 órával lehetséges. Ez időpont utáni érkezés esetén a hajótársaság fenntartja a jogot a foglalás 100% kötbér felszámolásával történő törlésére. Ezt mindig vegyék figyelembe a kikötőbe való eljutásuk tervezésénél. Javasoljuk, hogy a hajó indulása előtti éjszakát töltsék a kikötő városában, vagy ahhoz közel. Kérjük, hogy a hajóra történő beszálláshoz és a hajóról való kiszálláshoz tartsák ma- guknál szükséges úti okmányaikat, bankkártyájukat és/vagy készpénzt (a hajótársaság által elfogadott valutanemben), valamint értéktárgyaikat, legfontosabb gyógyszereiket. Elképzelhető, hogy a hajó személyzete – biztonsági és adminisztratív okokból, az egyes kikötőkben történő ki- és beszállások meggyorsítása miatt - összegyűjti és a hajóút alatt magánál tartja az utasok útlevelét. Biztonsági okokból előfordulhat, hogy a biz- tonsági személyzet megmotozza az utasokat, belenéz csomagjaikba, és esetleg nem enged felvinni a hajóra olyan tárgyakat, melyek megítélésük szerint a többi utas, a személyzet vagy a hajó biztonságát veszélyezteti.
A hajóra történő bejelentkezéshez az eredeti, a hajótársaság által kibocsátott, kinyomtatott részvételi jegy szükséges. A részvételi jegy tartalmazza az utasok nevét, a hajútra vonatkozó adatokat, a hajón történő elszállásolással kapcsolatos információkat (fedélzet, kabinszám, étkezési ültetés stb.) a kóddal ellátott bőröndcímkéket névre szólóan. A hajótársaságok által küldött részvételi és bőröndazonosító jegyek minden esetben legyenek az utasoknál beszálláskor. Kérjük, hogy a bőröndazonosító jegyet a hajóra történő beszállás előtt rögzítsék a bőröndjeikre. Javasoljuk, hogy értéktárgyaikat, személyes tárgyaikat, legfontosabb gyógyszereiket is tartsák maguknál ké- zitáskájukban a be- és kiszálláskor. A hajóra való beszálláskor pénzletétet kell letenni (kb. 300,- euró/kabin). Ezt az összeget vagy az utasok bankkártyáján zárolják, vagy készpénzben kérik letétbe helyezni. Nemzetközileg elfogadott dombornyomott bankkártyát fogadnak el, melyen minimum 300,- euró/fő fedezetnek kell lennie. A pénzletét az italfogyasztás, a kötelező borravalók, a fakultatív kirándulások, az extra költségek, extrafogyasztások, a fedélzeti boltokban történő vásárlásokra nyújt fedezetet. A hajók fedélzetén nincs készpénzforgalom (kivétel: kaszinó).
Beszálláskor a bőröndöket (a kézi táskákat az utasok maguknál tarthatják) az erre kijelölt helyen kell leadni. A bőröndazonosító címkével ellátott bőröndöket beszálláskor a személyzet szállítja a kabinokhoz. A bőröndök kabinhoz szállítása akár 3-4 órát is igénybe vehet a beszállást követően. A kiszállás napját megelőző este egy megadott időpontig a kitöltött bőröndazonosító matricával ellátott bőröndöket a kabin elé kell kitenni (az utasok a személyes használati tárgyaikat, gyógyszereiket, másnapi ruhájukat tartsák maguknál, a kézi táskájukba tegyék). A bőröndöket a kiszálláskor a kikötőben erre kijelölt helyen tudják átvenni. A bőrönd a hajó személyzete hibájából bekövetkező esetleges elvesztése vagy sérülése esetén haladéktalanul vetessenek fel jegyzőkönyvet a helyszínen; a jegyzőkönyv legalább egy példányát kérjék el – erre szükségük lesz a kárrendezéshez.
A hajóra való bejelentkezéskor a regisztrációs pultnál a hajó személyzete minden utasnak átad egy un. fedélzeti kártyát. A fedélzeti kártya hármas célt szolgál a hajóút során: személyazonosításra szolgál, a kabinok ajtaja a fedélzeti kártyával nyitható, illetve fizetőeszköz a fedélzeten. A hajók fedélzetén nincs készpénz-használat (kivétel: kaszinó), a fizetés a fedélzeti kártyával lehetséges. A hajóra való beszállításkor a regisztrációs pultnál nemzetközileg elfogadott dombornyomott bankkártyát vagy pénzletétet (kb. 300,- euró/kabin) kérnek a fedélzeti fogyasztások (fakultatív kirándu- lások, vásárlások a fedélzeten, kötelező borravaló, stb.) fedezetéül.
A hajótársaságok a helyszínen ún. kötelező borravalót (más néven szervizdíjat) kérnek. Ennek összege hajótársaságonként és térségenként (pl. Európa, Emirátusok, Dél-Amerika, Karib-térség stb.) eltérő.
18 év alatti utas kizárólag legalább 18 éves korú kísérővel utazhat. Csalá- dok, társaságok foglalása esetén, amennyiben több kabint foglalnak, minden kabinba minimum egy 18 év fölötti utast kell foglalni. Amennyiben a gyermek nem a szüleivel utazik, szükséges a szülők részéről egy jóváhagyó nyilatkozat, amelyet beszálláskor fel kell mutatni, és amelynek az utazás egész időtartama alatt kéznél kell lennie. Ha csak egy szülővel utazik a gyermek, a kísérő szülőnek rendelkeznie kell a másik szülő jóváhagyását tartalmazó nyilatkozattal. Fontos: 6 hónapnál fiatalabb gyerek a hajótár- saság útjain nem vehet részt, illetőleg a hajótársaság fenntartja magának a jogot, hogy a 6 hónap és 17 év közötti utasok létszámát korlátozza.
A hajóutak esetében a részvételi díjban szereplő teljes ellátás napi háromszori főétkezést (reggeli, ebéd, vacsora) és további étkezéseket korlátozott italfogyasztással az utasok két típusú étteremben vehetik igénybe: a’la carte és büfé étterem. A vacsora elfogyasztásához az a’la carte étteremben két időpont közül választhatnak az utasok a rendelkezésre álló helyek függvényében: Első ültetés, általában kb. 18:00 és 18:30 óra közötti, vagy a későbbi általában kb. 20:30 vagy 21:00 órai kezdési időponttal. Az étkezési időpontok meghatározása a hajó földrajzi helyzete és útvonala alapján történik. Az időpontokról a Napi program nyújt tájékoztatást. A hajótársaság a minden este kabinba készített hírlevélben tudatja a vacsoránál érvényes öltözködési szabályokat. A gálavacsora és a kapitányi vacsora alkalmával különösen fontos a megfelelő viselet.
A reggelinél és a büférendszerű étkezéseknél térítésmentesen fogyasztható a tej, kávé (amerikai), tea, az italautomatából adagolható víz, illetve reggelinél szintén italautomatából adagolható gyümölcslevek. Minden egyéb italért fizetni kell. A bárokban fogyasztott alkoholos és alkoholmentes italokért szintén fizetni kell. Hajótársaságonként eltérően 18 vagy 21 év alatti személyeknek nem szolgálnak fel alkoholtartalmú italokat. A bárokban és éttermekben vásárolt italok után szervizdíjat számítanak fel
A hajóút során a tájékoztatás (írásos és szóbeli) főként angolul vagy németül zajlik. A fedélzeten leggyakrabban beszélt nyelvek: angol, német, olasz. A fakultatív kirándulásokon történő idegenvezetés valamelyik világnyelven történik. Érdemes kihangsúlyozni, hogy az idegennyelvismeret hiányából eredő félreértésekért, problémákért az iroda nem tud felelősséget vállalni.
A kabinokba naponta bekészítenek idegen nyelvű „fedélzeti hírlevelet”, mely tartalmazza a legfontosabb aktuális tudnivalókat (információkat az aktuális kikötővárosról, a hajó kikötésének, indulásának az időpontja, fakultatív kirándulások és azokra történő jelentkezés, aktuális programok a hajón, biztonsági előírások, értesítés az esetleges kikötési,- és indulási időpontváltozásról, útvonalváltozásról stb.).
A hajók kikötése után a helyi nevezetességeket az utasok meglátogathatják egyénileg vagy a hajótársaság által szervezett fakultatív kirándulások keretében. A hajóút során minden kikötővárosban lehetőség van a hajótársaság (vagy a hajótársaság által megbízott helyi utazásszervező) által szervezett fakultatív kirándulásra. A fakultatív kirándulásokon az idegenvezetés leggyakrabban angol vagy német nyelven (egyes esetekben más világnyelveken is: olaszul, franciául) zajlik. Hogy ezek közül melyik nyelven vezetett programon kívánnak részt venni az utasok a hajón tudják jelezni. Az egyes hajóutak során tervezett fakultatív kirándulásokra vonatkozó tájékoztatást kérhetnek az utasok irodánktól, illetve a hajótársaság honlapján tájékozódhatnak. Amennyiben az utasok nem a hajótársaság által szervezett kirándulás keretében fedezik fel az adott kikötővárost, mindig ügyeljenek arra, hogy vigyék magukkal a szükséges úti okmányaikat, továbbá, hogy az adott napra vonatkozóan a megadott időpontig (általában a hajó indulási időpontja előtt 1/2 órával) visszaérjenek a hajóra. A hajótársaság által megadott időpontig vissza nem érő utasokat a hajónak nem áll módjában megvárni.
A hajó indulásának a napján (többnyire még a hajó indulása előtt) próbariadót tart a hajótársaság. A próbariadó idejére vonatkozó teendőkről a személyzet és a tájékoztató anyagok pontos tájékoztatást adnak. Minden kabin alapfelszereltsége a minimum az adott kabinban utazó utasok számának megfelelő számú mentőmellény. Az utasoknak a próbariadó alkalmával a saját biztonságuk érdekében mindenképpen meg kell je- lenniük mentőmellényben a kabinjuk alapján kijelölt gyülekezőhelyen (a vonatkozó gyülekezőhely, szekció jelét, számát általában a kabinban vagy a mentőmellényen is feltüntetik).
A hajótársaságok hajóin található orvosi szoba, ahol a hajóorvost meghatározott rendelési időben kereshetik fel szükség esetén a járó betegek. Az orvosi rendelő nyitva tartásáról az adott hajó Napi programja nyújt felvilágosítást. Sürgősségi ellátás a nap 24 órájában igényelhető az orvosi vészhelyzeti telefonszámon. A hajóorvos általában általános orvos; komolyabb orvosi beavatkozásokra (szakrendelés, műtéti beavatkozás stb.) a hajóorvosi rendelő nem alkalmas. Az orvosi vizsgálat, konzultáció vagy kezelés helyszíni térítés ellenében történik. Ilyen esetben az utasnak javasolt magánál tartania betegség-, baleset- és poggyászbiztosítási kötvényét és fedélzeti kártyáját. A hajóút részvételi díja biztosítást nem tartalmaz. Az orvosi ellátás díjáról az utas minden esetben kérjen az orvostól számlát, melyet – amennyiben betegség-, baleset és poggyászbiztosítással rendelkezik – hazaérkezése után (a betegség-, baleset- és poggyászbizto- sítást nyújtó biztosító előírásainak és szabályzatának megfelelően) tud benyújtani biztosítójának.
A mobiltelefonok használhatók a hajókon. Fontos azonban felhívni az utasok figyelmét, hogy esetenként – főként a nyílt tengeren – a telefonkapcsolat csak a hajók saját műholdas telekommunikációs rendszerén keresztül lehetséges. Ez mind a küldött vagy fogadott sms-ek, mind a fogadott vagy kezdeményezett mobiltelefon-hívások, mind egyéb mobil telekommunikáció díját nagyban megnöveli.
A hajótársaságok hajóin van költségtérítéses internet használati lehetőség, de az otthonról hozott, vezeték nélküli laptop is használható. A wifi használati díját - amennyiben nem előre megvásárolt csomagról van szó - az utasok fedélzeti számlájára terhelik.
Terhesség esetén a hajótársaságok csak a terhesség 24. hetéig (a hajóút utolsó napját figyelembe véve) engedélyezik a részvételt. A terhesség korábbi szakaszában lévő kismamáknak is orvosi igazolással (akár angol nyelven) kell bizonyítaniuk, hogy alkalmasak a tengeri hajóútra.
A hajótársaságok hajóin dohányozni csak a kijelölt helyeken megengedett. A kabinokban - beleértve a hozzájuk tartozó balkonokat - és éttermekben a dohányzás tilos.
Egészségügyi és biztonsági okokból állatokat nem lehet felvinni a hajókra.
Utolsó este minden utas megkapja a kiszállás menetéről szóló levelet, mely tartalmazza a bőröndcímkéket is. A felcímkézett bőröndöket az utolsó estén kell kitenni a folyosóra. A hajótáraság és az utazási iroda a kabinban felejtett dolgokért felelőséget nem vállal. Azon utasokat, akik a hajótársaságok által biztosított transzferszolgáltatást vagy szállást foglaltak, a hajóutat követően a hajótársaság hostessei segítik a továbbiakban. A hajóból történő kiszállás maximum 4 órát vesz igénybe. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy reklamációt csak abban az esetben tudunk elfogadni, ha a helyszínen a hajótársaság alkalmazottjával jegyzőkönyvet vesznek fel és azt mindkét fél részéről aláírják. Ez egy általános tájékoztató anyag, így bizonyos szolgáltatások és feltételek hajótársaságonként és hajónként eltérők lehetnek.