Szerencsésebb az utazás - és legtöbbször olcsóbb is -, ha Malmöbe repülünk, mivel így két országot –Svédország és Dánia – is meglátogathatunk. Malmöi reptér kicsi, nem túl forgalmas és nagyon tiszta (a mosdók szinte zavarba ejtően kifogástalanok, belépve sóhajtozva kérdezzük, vajon itthon miért nem lehet így… hiszen ott is csak emberek használják, mint itthon…). A városba – malmöi Központi Pályaudvar – busszal lehet bejutni. Buszjegyet (109 DKK/út) vagy a terminálom belüli TOURIST INFORMATION pultnál, vagy a buszvezetőnél lehet venni, ez utóbbinál csak bankkártyával (mindegy, hogy dombornyomású, vagy sem) lehet fizetni. Létezik még netes, vagy mobiltelefonos elővétel is, ezeket egy leolvasó hitelesíti a buszra való felszálláskor. Nagyon figyelni kell az indulásokra, mert nem túl sűrűn járnak, de általában az érkező gépekhez vannak kalibrálva. Ha lekéssük, akkor sokáig bámulhatjuk a terminál melletti parkolót, ahol, így hamar megtanuljuk az összes Volvo típusát. Érdemes az érkezési napot Malmöben tölteni – valójában szerintem elég is ez a fél nap -, a belvárosa kényelmesen bejárható, igaz túl sok látnivaló nincs a városban, mindenki kényelmesen létezik, érezhető a jólét és a nyugalom (ingyenes térképekhez a pályaudvaron lehet jutni). Az utcák általában tiszták, sokan kint ülnek a parkokban, tereken és ott esznek, isznak ebédidőben. Minden nagyon drága, az itthoni árak háromszorosával nyugodtan lehet sajnos kalkulálni. Jellemzően szinte a legkisebb bódéban is lehet kártyával fizetni, a szolgáltatóiparban dolgozók kedvesek és segítőkészek.
A Központi pályaudvarról vonattal (105 DKK/út), vagy a buszpályaudvarról busszal 40-60 perc alatt átjutunk Koppenhágába az Öresund hídon keresztül. Nagyon szép és látványos utazás a tenger felett, vitorlások, szélerőművek, csipkézett partszakasz, gyönyörű szép. Azután hipp-hopp megérkezünk Koppenhágába, a központi pályaudvarra. A tömegközlekedés buszokból, metrókból és S-train-ből (városi vonat) áll. Jegyet vásárolhatunk automatákból, vagy a pályaudvaron a jegypénztárban (itt ingyenes térképet is magunkhoz vehetünk). Készüljünk fel, itt elég sokat kell várni, hogy sorra kerüljünk. Viszont a legtakarékosabb jegyet (24 órás jegy) csak itt tudjuk megvenni, automatából nem. Az ára 130 DKK és az első érvényesítéstől számított 24 órán belül használható fel buszra/metróra/S-trainre. Beléptető-kapuk itt nincsenek, sőt szinte bizalmi alapon működik az egész, de vigyázzunk, mert dolgoznak az ellenőrök és nagyon komoly büntetések vannak, úgyhogy inkább ne csaljunk. Minden állomáson találunk 2-3 sárga színű érvényesítő automatát (olyanok, mint nálunk a metróban), abban kell lepecsételtetnünk a jegyet. Elég egyszer, hiszen rányomja a dátumot és az órát, ehhez képest ketyeg a 24 órás intervallumunk. A metróállomások jól láthatóak, de kizárólag a belvárosra korlátozódik a 2 rövid vonal. Kicsit szürreálisak a megállók, teljesen zártak, csupán 4-5 ajtón lehet beszállni. MINDENKÉPPEN az első ajtón szálljunk be, akkor vidámparki élménybe lehet részünk ugyanis ezek a metrók teljesen távvezéreltek, nincs vezetőfülke, se vezető. A legelső szerelvény eleje egy nagy üvegfal, így látjuk, ahogy suhanunk az alagútban, nagyon klassz látvány! Az S-train inkább olyan, mint nálunk a metró és részben a föld felszínén halad. Ezzel juthatunk el a külvárosokba és a koppenhágai repülőtérre is (Kastrup). Sajnos a legnagyobb csalódás számomra az a rengeteg szemét és kosz volt, amely az utcákon található. A metró tiszta, de ezek az S-train-ek inkább koszosak. Fura, mert az életükből látszik, hogy lehetnének sokkal igényesebbek is, ha akarnának. A boltokban itt is nagyon kedvesek, az utcán viszont csak „mennek bele a nagyvilágba”. Nem lökdösődnek, vagy tolakodnak különösebben, de az ajtókban ki/bejáratkor nem udvariasak. Az árak itt is az egekben járnak, az itthoni árak két-háromszorosával számoljunk, egy fél literes víz 10-20 DKK , a Coca-cola 25-30 DKK, egy alap hot dog pedig 37 DKK-tól indul. Dániában nagyon népszerű a biciklizés, komoly biciklisávokon, gyorsan suhannak mellettünk tömegével a biciklisták, érdemes figyelni sétáláskor, ne keveredjünk le a járdáról, mert könnyen elgázolhatnak. Sok szép épület/látnivaló akad a városban. A belépőjegy árak magasak, érdemes átgondolni, hová szeretnénk mindenképpen bemenni. Kívülről minden megtekinthető, a kastélyok parkjai sétálhatóak zavartalanul.
A Kerek-torony (Round tower) klassz élmény és a belépőjegy is olcsóbb az átlagosnál (40 DKK). A Rosenborg kastély kintről is nagyon szép, a parkjában pedig sétálhatunk, leülhetünk, napozhatunk. A mellette lévő kaszárnyából indulnak el az Amlienborg (Királyi Kastély) palotaőrei a déli őrségváltásra, így végig kísérhetjük őket az úton. A váltás közelről élvezhető, nem annyira elzárt, mint például Londonban. A Királyi Palota 4 részből áll, ebből kettő látogatható. Az utcákon nyugodtan lehet haladni, a közlekedésben türelmesek. Útközben több park, tér is adódik. A dánokról általában elmondható, hogy szeretik a természetet, folyton kint ülnek, esznek, isznak, társasági életet élnek a parkokban. Valójában nagyon irigylésre méltó az életvitelük. Nyhaven a csatornák kiindulópontja, telis-tele bárokkal és éttermekkel, rengeteg szórakozó fiatallal, akik végig kint ülnek a csatorna partjain. Őszintén ajánlom, hogy fizessünk be egy hajós városnézésre, ami szintén innen indul. Az ára 75 DKK, egy órás program során végig hajókázzuk a csatornákat, kimegyünk a nyílt vízre és onnan is megnézünk pár látnivalót. Szerintem hatalmas élmény, de mivel nyitott hajókról van szó, vegyünk pulcsit/esőkabátot, mert erősen fúj a szél és a végére átfázhatunk. A hajó pár percre megáll a Kis Hableány szobránál is, lehet fotózni.
Híres vidámparkként a Tivolit emlegetik, ahová 135 DKK a belépőjegy és a pályaudvarnál található, de én mégis inkább egy másikat javaslok, mégpedig Bakkent, ami a Világ legrégebbi vidámparkja. Egy erdős rész közepén fekszik és nagyon sok és izgalmas hullámvasút/szellemvasút, stb próbálható ki (egy–egy kör kb. 25-40 DKK). Ide S-train-nel jutunk el, a Klampemborg állomáson kell leszállnunk és haladnunk a tömeggel. Amikor kiszórakoztuk magunkat és haladunk vissza a megállóba vesszük észre, hogy kb 300 méterre egy domb mögött ott a finom szürkés-fehér homokos tengerpart. Mindenképpen sétáljunk le és nézzük meg, mert csodálatos. Összességében az egész belváros végül is bejárható lábon, persze nem magas sarkúban. Sétálóutcája a Stroget, mely a Kongers Nytorv tértől indul, rengeteg híres márka/designer boltja található itt. A közbiztonság kiváló, nem kell félnünk a zsebtolvajoktól. A szállásunk szinte mindegy hol van, csak a belvárosban, vagy ahhoz közel legyen a bejárás miatt. Népszerű a kabinhotel, mely azt jelenti, hogy a szoba és a fürdőszoba nagyon pici, tiszta, de olyan, mintha egy vonaton, vagy hajón lennénk, ezért lehet kicsit nyomasztó, annak aki nincs ehhez szokva. Ami fura és számomra nagyon szembetűnő volt az a rengeteg apuka, akik a gyermekeikkel sétáltak. Dániában inkább a férfiak maradnak otthon a gyerekkel és ők gondoskodnak róluk, míg a nők élik világukat. Ez egy picit fura a mi szemünknek, hiszen mi inkább babakocsit tologató anyukákhoz szoktunk, míg itt az utcákon kb. 50 babakocsit tologató apukára jut egy anyuka. Mint ahogy az is szinte biztos, ha kézen fogva sétáló párt látunk, akkor azok turisták. Mégis kedves a köszöntésük, mert ha barátokkal találkoznak, akkor megölelik egymást. Nem tudtam eldönteni, hogy akarnék-e, vagy sem ott élni. Egyrészt pontosan érezzük, hogy jóval jobban élnek, mint mi, nem kell különösebben küzdeniük a fennmaradásért, nyugalom van és kényelem. Ugyanakkor engem nagyon taszított a szemetes utcák sora, igencsak rontotta a komfortérzetem. Furcsán ambivalens, de azért mégis inkább az igen felé húznék. - Simkó Adrienn -